Vlastivěda
Státní zřízení a 14 krajů naší krásné vlasti nebylo zrovna to, co bychom se učili rádi. Sice ne neradi, ale přímo to pravé ořechové to nebylo. Některé kraje nebyly problém, protože jsme tam byli. Takže Jihomoravský kraj, Vysočina, Karlovarský, Plzeňský, Královéhradecký a Středočeský. Zbytek zatím nemáme "zmáklý", ale v průběhu dvou let to snad dáme.
Po dokončení studia 14 krajů ČR jsme se KONEČNĚ mohli vrhnout na historii, tedy něco, co nás baví, zajímá a inspiruje.
Jako první - PRAVĚK. Hned v úvodu jsme si ho rozdělili na Paleolit, Mezolit a Neolit. Kupodivu synek ihned pochopil, že paleo=starý a lithos=kámen a bylo ihned jasné Mezo i Neo :) Vyrobili jsme pravěké nástroje, hledali jsme kameny, které se dají štěpit, brousili jsme kamenem kámen, otesaným kamenem jsme ostřili klacek. Chtěli jsme si vyrobit i lýčený provázek, ale k tomu nedošlo, venku byla zima a my dobu ledovou těžce snášíme, takže jsme provázek použili z domácích zásob. Nicméně klacky jsou z lísky, a ty jsme opravdu opracovali opracovaným kamenem :)
Zkoušeli jsme rozdělat oheň křesáním, ale prd. A bouřky zatím nebyly, takže oheň nemáme. Tak jsme zatím pokročili k výrobě nádob z hlíny. Zkusili jsme vyhloubit pec na vypálení, ale moc nám to nešlo. Alespoň jsme ale pochopili, jak těžké to pralidé měli!
Povídali jsme si o období stěhování národů a pomocí figurek z Člověče nezlob se jsme stěhovali národy po mapě za účelem zemědělství, lepší půdy, lovu, tepla... pokaždé jinam.
Pokročili jsme ke Keltům. Navštívili jsme Zemské muzeum v Plzni, kde se koná výstava od pravěku do téměř dneška a tam jsme se opravdu hodně naučili. Poznali jsme keltské nástroje, ozdoby, obdivovali jsme, co všechno už znali, viděli jsme "dymnou jizbu", jejich peníze, oblečení, nádobí, zbraně, viděli jsme, jak obdělávali půdu.
Z knihovny jsme si donesli knížečku o našich předcích a dočetli jsme se, proč se Čechám říká Bohemia a proč byli Keltové "strašní". Vysvětlili jsme si Samhain, Beltine, Imbolc, Morana... Zkusili jsme psát keltským písmem "ogam". Poznali jsme některé keltské božstvo a obdivovali jsme znalosti druidů. Hledali jsme, jaký strom vládne jakému ročnímu období či měsíci. Podívali jsme se na několik dílů "Dějin udatného českého národa" na Youtube. Poslechli jsme si úryvky debat o nálezech keltských pokladů, mincí, nádob či nástrojů. Na mapě jsme hledali keltská oppidia a jejich rozvržení, v muzeu jsme viděli, jaké stavby stavěli a jak bydleli a žili.
Posunuli jsme se ke Germánům a poté ke Slovanům. Na mapě jsme studovali, odkud kdo přitáhl a komu se podobal. Řekli jsme si o vlivu keltské DNA a o tom, že jsme tu téměř všichni jejich potomci :) A dostali jsme se k Sámovi. Zde si dovoluji vložit některé citace z domácího zkoušení a podělit se tak s vámi o hromadu legrace, kterou při tom zažíváme:
Slovany sjednotil překupník Slámo (kupec Sámo).
Slované do té doby netušili, že v jednotě je síla.
Horymír pocházel z hor... ne...z toho ... z Neu...Neu...Neumuku!
Šemík skočil do propasti, ale byla tam řeka.
A tak dále. Srandy je pořád dost :D :D :D :D :D
Hledali jsme, kde asi mohl být Vogatisburg, kde Sámo porazil Dagoberta. Snažili jsme se, zapamatovat si jméno franckého kronikáře Fredegara :)
Přečetli jsme si pověsti o praotci, o Krokovi a jeho dcerách, o Bivojovi (ta vedla!), o Libuši, Přemyslovi, Horymírovi....
A uzavřeli jsme etapu pověstí a bájí a postupně se budeme vrhat na opravdové panovníky. Už se těšíme na knížku "Panovníci českých zemí jak je neznáte anebo co v učebnicích nenajdete".